Min BMW
Info
När jag först köpte bilen av en kompis, hade den stått stilla i 16 år, så jag bytte oljefilter och olja, bytte stift och skaffade nya tändkablar för dom saknades, fyllde på bensin och upptäckte en läcka på ett rör under bilen, som jag skarvade med en bit slang :), kopplade in startkablar och den startade direkt :) . Dessvärre var tomgången väldigt hög, låg på ca 4500rpm. och avgasröret var avrostat på flera ställen. Efter att avgassystemet bytts ut började jakten på varför tomgången var så hög... många metoder presenterades i 02 tavlan. Jag gjorde av med mängder av startgas i jakten på tjuvluft. Plockade bort och mätte upp varenda stag till Kugelfischern.. Rev bort hela insuget...det var först när jag satte tillbaka spjällhuset som jag upptäkte lite rostiga brickor till själva spjäll-axeln... efter att ha avlägsnat denna rost stängde spjället som det skulle och jag hade äntligen en normal tomgång. Bromsarna behöver ses över.. i oken på båda sidor fram hänger en kolv. Jag har funderat på att lämna bromsarna till en expert... för man vet ju vad som händer när man skall hanterar gamla bromsrör. När man gungade fronten på bilen så blev den kvar nere.. så jag har även bytt stötdämparna fram.. Just nu vill bilen inte starta alls.. Jag tror att detta beror på att jag lånade tändspolen till min gamla volvo som inte heller ville starta... Det blev gnista på stiften utan för motorn.. Jag har i vart fall skaffat en ny Tändspole och kondensator.. Jag har även köpt en tändinställnings lampa. Så nu är planen att "nolla" motorn och ställa in allt rätt. När den väl går och klarar en normal besiktning hade jag tänkt att registrera in den igen.. och sen börja gå över all rost.
Prylar jag behöver skaffa:
- Antennspröt
- nya stolar
- tidsenliga extraljus
- tidsenlig radio
- motor till kupefläkt
- Lock till säkringarna
Bilder
Här är en blandad kompott med bilder på min bil